Referanser

Gjennom det siste årets kurs og personlige treninger, har Anne Lise i Steg rukket å få mange sterke, personlige møter med mennesker i ulike livssituasjoner. Noen av dem har også forsøkt å sette ord på disse møtene.

Mann 42 år, gjennomført personlig trening.

“Personlig trening i stressreduksjon og mindfulness har gitt store konsekvenser i mitt liv.”

Når jeg begynte med trening i stressreduksjon og mindfullness var jeg sykemeldt fra jobben min. Jeg hadde over lengre tid jobbet mye og intenst, og jobben besøkte meg i økende grad også på fritiden. Dette førte til en negativ spiral, der både helse og familieliv ble skadelidende. Til slutt endte det altså med en sykemelding. Det første møtet med Anne Lise hos “ErgoAnne” var svært tillitsvekkende og behagelig. Jeg følge meg sett og møtt der jeg var. Vi fant umiddelbart tonen og et felles språk. Jeg gledet meg til å ta fatt på egentreningen. 

Personlig trening i stressreduksjon og mindfulness har gitt store konsekvenser i mitt liv. Jeg praktiserer nå både mindfull yoga og andre meditasjoner på nesten daglig basis.

Gjennom denne treningen opplever jeg å ha fått en større ro og tilstedeværelse i hele livet mitt, både på jobben, sammen med familien og alene. Det viktigste jeg tar med meg er en gryende ny forståelse av meg selv og min plass i verden, samt mange nyttige verktøy som hjelper meg både til å forstå mine egne og andres reaksjoner, og til å håndtere krevende situasjoner i dagliglivet og på jobb.

Jeg anbefaler alle, enten de er syke eller friske, å forsøke et opplegg med personlig trening i stressreduksjon og mindfulness. Treningen var svært godt tilrettelagt og personlig tilpasset der jeg var på det aktuelle tidspunktet. Anne-Lise er en svært dynamisk personlig trener, som umiddelbart fanger opp de stemninger og muligheter som oppstår underveis, og gjerne tilpasser treningsopplegget ut fra dette.

Kvinne, 33 år. Deltatt på ukentlig mindful yoga.

“Jeg har endret mitt stressede hode og vesen, hjulpet meg å tenke rolig.”

“Da jeg kom over at ‘Mindful Yoga’ skulle være på Leknes ble jeg engasjert, har lenge lyst å prøve yoga men ikke prioritert meg selv etter barna ble født. At det skulle være mindful yoga tenkte jeg var positivt, noe rolig. Det jeg ikke visste eller hadde innsett på det tidspunktet jeg kjøpte 10 stk timer med  Mindful Yoga var at jeg var i full fart på tur inn i den berømte veggen..

Makan til rolig dame, irriterende rolig, min stressede oppjagede sjel ble mer stresset av hennes rolige person. Var vant med alt skulle skje fort å presist, hun var roligheten selv og tok seg god tid med verdens mest behagelige stemme..
“Ja etter venstre er det høyre fot, kan du ikke siii det liiiiitt fortere”
Slik var tankegangen min den første gangen..
Første time fikk jeg ikke med meg stort for hode mitt var kaos å atter kaos, hadde jeg ikke kjøpt 10 stk timer hadde jeg ikke dratt tilbake.
Gla jeg kjøpte dem, for timene trengte jeg, veldig.
Det skjønte jeg fort..

Mindful yoga “har endret mitt stressede hode og vesen, hjulpet meg tenke rolig, ikke fort fort fort..At ting man ikke kan gjøre noe med må man gjøre det beste utav..
Har vokst opp med “Skynd deg, bli ferdig, få opp farta”.
Hode mitt er fokusert på og få ting gjort, venter en oppgave så skal den gjøres så snart det kan..Kjemper med meg selv for å ikke rydde av bordet før familien er ferdig med maten..
Skynder på barna for å få dem i bilen/ut av bilen/inn døra osv…slike ting..Totalt unødvendig..vi har det jo ikke travelt..

Anne-Lise sitt vesen og hennes verktøy Mindfulness hjelper å roe ned hodet..og rutinestress. Det endrer måten å tenke på, hele tiden..pusteøvelser for og roe ned, ikke skynde på. Tankeverktøy for å få sove, unngå panikkanfall, redusere stress ..listen er jo lang..

Det viktigste jeg tar med meg: Pusteøvelser,Tankeverktøy  og Anne-Lises stemme som sier At Det går bra. Jeg vil si til andre som vurderer å delta på mindful yoga: Prøv! Alle trenger dette, di fleste vet det bare ikke… Jeg har lært: Mye selvbeherskelse, at man besitter et enormt verktøy man kan bruke for å takle di fleste situasjoner (reflektert tankegang)..At man kan puste seg gjennom mye, tenke annerledes og fokusere rett.”

Mann 50 år, gjennomført personlig trening.

“Møtet med Anne Lise har forandret livet mitt.”

“Jeg var i utgangspunktet et typisk tilfelle av et karrieremenneske, der jobb, familie og andre aktiviteter til sammen ble for mye. Jeg kjente at summen av dette førte til et stressnivå som gav meg helseplager. Jeg registrerte dette, og prøvde en mengde ulike strategier for å prøve å få kontroll på livet mitt, men der de fleste ble til liten hjelp. Dette var motivasjonen min for å kontakte Anne Lise, da jeg tenkte at mindfulness muligens kunne hjelpe meg. Anne Lise har også lært meg å leve mer i nuet, noe som har gitt meg sinnsro.

Møtet med Anne Lise har forandret livet mitt. Den første positive endringen var at jeg klarte å sove mer enn 4 – 5 timer hver natt. Jeg ble faktisk i stand til å bestemme selv hvor lenge jeg vil sove, og når jeg nå i helgene faktisk klarer å sove til 9 -10 tida i stedet for å våkne kl 6, har dette ført til at jeg er langt mer opplagt og har mer overskudd enn tidligere. Anne Lise har også lært meg å leve mer i nuet, noe som har gitt meg sinnsro. Sinnsro er noe jeg har savnet svært lenge. Jeg har også merket endringer på mange andre måter i livet mitt. For eksempel kan jeg nevne at jeg har fått ett helt annet syn på, og forhold til, andre mennesker. Fra å være reservert og lite åpen, møter jeg nå mennesker med en positiv åpenhet som jeg ikke har gjort siden jeg var barn.

Jeg er veldig takknemlig for at jeg har fått lov til å bli kjent med og lære av Anne Lise, og føler at det jeg har lært vil være til stor hjelp videre i livet.”

Liv Hilde, deltager på ukentlig mindful yoga.

“En stor verdi i forhold til å dempe stress og muskelspenninger.”

“Jeg har deltatt hos Anne Lise på mindful yoga hver tirsdag siden hun startet timene høsten 2017. Dette er en treningsform som har vist seg å ha god effekt på mine plager.
Jeg har over lang tid hatt symptomer på stress som har gitt seg utslag i bla muskelspenninger og vansker med å finne roen og konsentrasjonen. Anne Lise har, med sin behagelige stemme, guidet meg gjennom rolige og avstressende øvelser som har gjort godt for både kropp og sinn. Øvelsene er lagt på et nivå som alle kan mestre og der den enkelte kan finne sin optimale grense. Viktigheten av og ikke stresse kroppen, men akseptere sine begrensninger gjennom mindfull tankegang, har også bidratt til at øvelsene har blitt utført skånsomt og effektfullt.
Å utføre øvelsene mens en er mer bevisst til stede i nuet, har vært en utfordring og en hard øvelse for meg. Men jeg har opplevd effekt av å finne roen på denne måten.

For meg har det faktisk vært viktig å kombinere øvelser og mindfull tankegang for i det hele tatt klare å være tilstede i nuet. Øvelser jeg tidligere har forsøkt kun med mindfulness, har jeg rett og slett ikke fått til da jeg ikke har klart å holde på konsentrasjonen.
Den ukentlige treningen med mindful yoga har derfor en stor verdi i forhold til å dempe stress og muskelspenninger. Anne Lise benytter en god del grunnøvelser som blir så godt innarbeidet at de lett lar seg praktisere også hjemme.

En annen teknikk Anne Lise har lært meg, er å puste inn i «vondtene». Det har faktisk en forbausende effekt, og tøyningene kombinert med dette, blir enda mer effektfulle samtidig som muskelspenningene slipper.

Jeg vil varmt anbefale andre med stress symptomer å avsette en time i uken sammen med Anne Lise til god mindful behandling av kropp og sinn.”

Kvinne 53 år, deltager på helgekurs og mindful yoga.

“Hjalp meg å finne tilbake til “kjærnen” i meg selv”

“I en vanskelig periode i livet mitt, ble mindfull yoga veldig viktig for meg. Helgkurset lærte meg om mindfull yoga. Det ga meg innføring i en tenkemåte..og noen teknikker som hjalp meg å finne tilbake til “kjærnen” i meg selv. Det ble lettere å puste og kropp og tanker kunne slappe av igjen. Helga i seg selv var bare ro. Eg tenker ofte tilbake på den med takknemlighet og fred.

Anne Lise er god til å bidra til å “ta ned” stress, finne pusten igjen og skape ro i kropp og tanker.
Det er flott at kurset blir fulgt opp med en time mindfull yoga pr. uke. Eg har opplevd at øvelse gjør godt ?
Kurset anbefales.”

 

Kvinne 44 år, gjennomført Personlig trening.

Lært å kontrollere stresset

“Det er følelsen av å bare være uten dårlig samvittighet både hit og dit som er den mest markante endringen. At det skal MYE mer til før jeg stresser meg opp. Ryddet i skuffer og skap innvendig som gjør at jeg forstår meg selv bedre og derfor er raus med meg selv i bøtter og spann 🙂 Og at jeg derfor også møter andre på en bedre måte – ikke alltid, men oftere.

Møtet med Anne Lise var veldig veldig bra. Den personlige treningen har gjort meg enda mer bevisst hva alle inntrykkene som vi mottar fra alt rundt oss gjør og at jeg må ha fokus på dette hver dag.  Jeg har også lært at opplevelser som ligger langt tilbake i tid har formet meg mye mer enn jeg kunne forstå/var klar over.

Kvinne 31 år, deltatt på helgekurs.

“Anne Lise engasjerer seg personlig i alles problemstillinger”

“Jeg er en typisk «flink pike» med de tilhørende egenskapene. Jeg har alltid vært opptatt av å være pliktoppfyllende og effektiv. Dette er selvsagt gode egenskaper, men fører dessverre også med seg et høyt indre press (og stress) som man skal håndtere sammen med dagliglivets ytre press (og stress). Jeg hørte om mindfulnesskurset gjennom en kollega som kjente til kursholderen. Jeg har tidligere fått tips om å prøve mindfulness, men typisk nok hadde jeg aldri «hatt tid». Denne gangen meldte jeg meg på helgekurset i Tromsø og har ikke angret. Kurset inneholdt teori, oppmerksomhetstrening og meditasjon, og vi endte opp med en veldig trivelig, lærerik og avslappende helg.

«For min del satt jeg først og fremst igjen med en bevissthet.»

Stiller man med et åpent sinn og med velvillighet til å lære, så er det en utrolig god kombinasjon med kursholderens brede kunnskap om feltet. Anne Lise engasjerer seg personlig i alles problemstillinger og klarer kunsten å tilpasse opplegget slik at det passer for hver og en. For min del satt jeg først og fremst igjen med en bevissthet. Bevissthet rundt hvordan jeg tenker, handler og opprettholder stresset. Denne bevisstheten gjør meg mye flinkere til å ta meg den viktige tiden til å puste, slappe av og øve på å være til stede, her og nå, i øyeblikket. Tankene våre svirrer som regel både i fortid og i framtid, men i øyeblikket er det sjelden stress, bekymringer og problemer. I tillegg bringer mindfulness med seg noen fantastiske holdninger. Forståelse, medfølelse med andre og med seg selv og takknemlighet er noen av dem – disse burde vi alle påminnes.”